Hamlet współczesny

W ubiegłą sobotę widziałem Hamleta wystawianego na deskach Teatru Współczesnego. Przed spektaklem nie czytałem żadnych recenzji, choć słyszałem, że są raczej pochlebne. Dzisiaj znajoma podesłała mi linka do bardziej krytycznej opinii nt. przedstawienia. Polecam przeczytać, gdyż z wieloma tezami Autorki jestem niestety zmuszony się zgodzić. Także w mojej ocenie był to Hamlet zagrany najwyżej na trójkę.

Spodziewałem się dobrze zagranej tragedii, która wciąga, zachęca do myślenia i rozważania dylematów bohaterów. Niestety, w dużym stopniu się zawiodłem. Owszem, były w sztuce i takie “dobre” momenty, w większości grane właśnie przez Pana Szyca. Było ich jednak mało, a gra aktorów była często nierówna i płaska. Wyższy poziom aktorstwa spotkać można choćby w amerykańskich serialach, a zdawałoby się że akurat Hamlet powinien zostać obsadzony powyżej poziomu serialu, nawet tego dobrego.

Co gorsza, były też sytuacje, w których komediowym kwestiom bohaterów wtórował gromki śmiech z widowni, a przecież to miała być tragedia. Jedno mogę powiedzieć, poziom gry aktorskiej i ogólny duch tego przedstawienia idealnie zgrywał się z oczekiwaniami większości publiczności – w tym sensie przedstawienie należy uznać za bardzo udane. Stąd też zapewne tyle pozytywnych recenzji. Wyszło tak telewizyjnie, swojsko i może nawet tak właśnie miało wyjść. Widać takie czasy. Mnie jednak tak niski poziom nie usatysfakcjonował.

Moje odczucia po spektaklu są co najwyżej mieszane. Nie powiem, że była to kompromitacja – aż tak źle nie było, ale spodziewałem się o wiele ciekawszego przedstawienia. Chyba zwyczajnie nie przewidziałem, że rezygnując kilka lat temu z telewizji, zastanę ją na powrót we współczesnym teatrze.

Leave a comment

Filed under Polski

Leave a Reply

